KLIK DISINI UNTUK MELIHAT SEMUA ARTIKEL

UMNO kalau tidak berbohong, bukan UMNO namanya

Kenyataan Rais Yatim yang jumlah kehadiran dalam perhimpunan Bersih 3.0 baru-baru ini hanyalah lebih sedikit dari 22,000 sahaja dan perkiraan beliau itu disanggah oleh penulis-penulis dan inidividu pro UMNO dan BN. Sesunnguhnya 22,000 itu hanyalah jumlah peserta yang duduk dari persimpangan Tun Razak dengan Jalan Tuanku Abdul Rahman sahaja.

Tetapi saya menyeru kepada sesiapa yang tahu jumlah sebenarnya (lebih dari 300,000 orang), supaya tidak melayan kata-kata Rais itu kerana beliau adalah hulubalang kepada UMNO dan apabila bersama UMNO itu banyak perkiraan sudah semestinya salah dan terlalu jauh dari kebenaran. Jika Rais mengakui jumlah peserta itu pada hakikatnya lebih dari 300,000 orang, maka beliau tidak akan dianggap sebagai ahli-ahli UMNO. UMNO memang begitu sikapnya….berbohong dan berbohong terus-terusan. Kalau tidak berbohong mereka tidak selari dengan ‘attribute’ asas UMNO itu.

UMNO memang tidak merasa apa-apa jika berbohong. Berbohong itu ada satu kewajipan bagi UMO. Jika kita hendak menunjukan bagaimana UMNOnya kita itu, kita mesti berbohong kerana itulah UMNO.

Yang penting bagi sesiapa yang menyertai perhim[unan itu, mereka tahu yang jumlah kehadziran melebiho 300.000 orang. Yang kita tahu perhimpunan raksaksa itu dihadziri oleh setiap bangsa dan agama, yang tua dan yang muda serta para professional yang buta pertama kalinya bersama Bersih untuk merakamkan manifestasi dan keluhan rakyat tentang kekurangan dan kelemahan ketara yang menyelubungi SPRM.

Lita jangan respon kepada kenyataan-kenyataan pemimpin-pemimpin UMNO kerana mereka adalah dari kumpulan yang tidak boleh diyakini rakyat lagi. Jika angka kedatangan peserta yang melebihi 300,000 itu dikakan hanya 22.000 orang maka tidak syak lagi UMNO sudah begitu panik dan terpaksa berbohong dan menyorok ditempat yang terang.

Kita mesti memahami kenapa pemimpin UMNO berbohong tentang isu kehadziran peserta perhimpunan itu. UMNO tidak boleh hidup jika tidak semua pemimpin-pemimpinnya berbohong. Kalau tidak berbohong pemimpin-pemimpin UMNO tidak akan lena tidur. Mereka akan berasa segar kembali apabila berbohong. Berbohong itu adalah ibarat julap dan sarapan bagi UMNO dan pemimpinnya.

Masalahnya saya sudah lama betul tidak bertemu dengan Rais ini. Oleh kerana begitu lama tidak bertemu dengan beliau, rupa-rupanya beliau belum lagi berubah. Baru sekarang saya sedar dan mengakui yang Rais sudah terlalu sebati dengan pembohongannya. Mulut manis Rais itu lah yang membolehkan beliau kekal dalam kabinet Najib. Jangan kita ambil peduli dengan angka-angka yang beliau sebut itu.

Tetapi sebaliknya perhimpunan ulang tahun UMNO ke66 baru-baru ini dikatakan oleh media arus perdana yang kehadziran perhimpuna itu berjumlah 120,000 org sedangkan jumlah sebenar kehadzirannya hanyalah 65,000 orang sahaja. Jangan lawan mereka itu. UMNO sebenarnya ibarat orang tua yang sakit. Semua orang mesti percaya dan menruti kehendaknya. Kita jangan respon dan biarkan pemimpin mereka bercakap untuk membohongi diri sendiri. Apabila rakyat sudah mengetaui bohong mereka UMNO bertindak pula dengan membohongi diri mereka sendiri…. Mereka akan terus berbohong dan berbohong.

Tetapi pembohongan ini rasanya akan berakhir kerana selepas pilihanraya ini beliau tidak aka nada ‘premis’ untukberbohong lagi. Semasa itu nanti ramai orang UMNO akan bertambah kurus bukan kerana hilang kuasa tetapi kerana semasa itu UMNO akan menghadapi kesusahan kerana mereka sudah susah untuk berbohong lagi.

Sementara masih ada kuasa sikit-sikit ini teruskanlah berbohong itu dengan sepuas-puasnya. Selepas pilihanraya nanti mugkin tidak dapat lagi berbohong dengan sewenang-wenangnya.

Sementara itu kita lihatlah perangai bohong mereka itu.

Sumber: http://aspanaliasnet.blogspot.com/

 
Load Counter